Pokud patříte k těm, kdo denně pracují s dětmi, ať už jako rodič nebo učitel, trenér nebo oddílový vedoucí, věřím, že se se mnou shodnete: dnes je velmi náročné zaujmout dětskou pozornost na více než několik minut.
Tak nějak všichni víme, že z velké části za to mohou mobily a elektronika vůbec, ale zdá se mi, že nám ještě stále úplně nedochází, co se to s dětmi vlastně ve skutečnosti děje a jaké to může mít pro ně i pro nás důsledky.
Velmi mě proto zaujal článek na webové stránce Familiasdehoy Familiasdehoy. Jde o organizaci, která pořádá semináře o pozitivní disciplíně pro rodiče, psychology, učitele a lékaře, kteří ovlivňují výchovu.
Budu moc rád, když se nad textem zamyslíte spolu se mnou.
Martin Maťo Jung
V našich domovech se dnes odehrává tichá tragédie, která se týká našich nejcennějších klenotů: našich dětí. Naše děti jsou ve zničujícím citovém stavu! V posledních 15 letech nám vědci předkládají stále více alarmující statistiky o prudkém a trvalém nárůstu dětských duševních onemocnění, který nyní dosahuje epidemických rozměrů.
Statistiky nelžou:
- každé páté dítě má problémy s duševním zdravím
- byl zaznamenán 43% nárůst ADHD
- 37% nárůst depresí u dospívajících
- 200% nárůst počtu sebevražd u dětí ve věku 10-14 let
Co se děje a co děláme špatně?
Dnešní děti jsou nadměrně stimulovány a obdarovávány materiálními a technickými předměty, ale jsou ochuzeny o základní prvky zdravého dětství, jako jsou:
- emočně dostupní rodiče
- jasně vymezené hranice
- odpovědnost
- vyvážená výživa a dostatek spánku
- pohyb obecně, ale zejména venku
- kreativní hra, sociální interakce, příležitosti ke hře a prostor pro nudu
Naproti tomu v posledních letech musí děti čelit jevům jako:
- digitálně roztěkaní rodiče
- požitkářští a tolerantní rodiče, kteří nechávají děti „vládnout světu“ a určují pravidla
- pocit oprávněnosti, že “na všechno máte právo”, aniž byste si to zasloužili nebo byli zodpovědní za to, co dostanete
- nedostatečný spánek a nevyvážená výživa
- sedavý způsob života
- nekonečná stimulace, technologické chůvy, okamžité uspokojení a nedostatek nudných okamžiků
Co dělat?
Pokud chceme, aby naše děti byly šťastné a zdravé osobnosti, musíme se probudit a vrátit se k základům. Je to ještě možné! Mnoho rodin zaznamená okamžité zlepšení během několika týdnů po zavedení následujících doporučení:
- stanovte si hranice a pamatujte, že kapitánem lodi jste vy. Vaše děti se budou cítit bezpečněji, když budou vědět, že máte kormidlo pod kontrolou
- nabídněte dětem vyvážený životní styl plný toho, co děti POTŘEBUJÍ, nejen toho, co CHTĚJÍ. Nebojte se říci dětem „ne“, pokud to, co chtějí, není to, co potřebují.
- zajistěte výživné potraviny a omezte nezdravé jídlo.
- alespoň hodinu denně se věnujte aktivitám venku, jako je jízda na kole, pěší turistika, rybaření, pozorování ptáků a hmyzu.
- vychutnejte si každodenní rodinnou večeři bez chytrých telefonů a rozptylujících technologií.
- hrajte deskové hry jako rodina, nebo pokud jsou děti na deskové hry příliš malé, sledujte jejich zájmy a nechte je vést hru.
- zapojte děti do nějaké práce nebo domácího úkolu přiměřeného jejich věku (skládání prádla, třídění hraček, věšení oblečení, vybalování nákupu, prostírání stolu, krmení psa atd.)
- zavedením důsledného spánkového režimu zajistěte, aby vaše dítě spalo dostatečně dlouho. U dětí školního věku je tato důslednost o to důležitější.
- učte zodpovědnosti a samostatnosti. Nechraňte je příliš před každou frustrací nebo chybou. Dělání chyb jim pomůže rozvíjet odolnost a naučí se překonávat životní výzvy.
- nenoste dětem batohy, nenoste jim zapomenuté domácí úkoly, neloupejte jim banány nebo pomeranče, pokud to zvládnou samy (od 4-5 let). Namísto toho, abyste jim dávali ryby, naučte je rybařit.
- naučte je čekat a odložit uspokojení
- poskytněte příležitost k „nudě“, protože nuda je čas, kdy se probouzí kreativita. Neciťe se zodpovědní za to, abyste děti vždy zabavili.
- nepoužívejte technologie jako lék na nudu nebo je nenabízejte při první vteřině nečinnosti.
- vyhněte se používání technologií během jídla, v autě, restauraci nebo v nákupních centrech. Využijte tyto chvíle jako příležitost k socializaci a trénujte mozek, aby věděl, jak fungovat, když je v režimu „nuda“.
- pomozte jim vytvořit „sklenici pro případ nudy“, neboli nádobu, kam si budou ukládat nápady na aktivity pro případ, kdyby se nudily
- buďte emocionálně k dispozici, abyste se s dětmi spojili a naučili je seberegulaci a sociálním dovednostem
- vypínejte telefony na noc, když děti musí jít spát, abyste zabránili rozptylování digitálními technologiemi.
Staňte se pro své děti emocionálním regulátorem nebo koučem.
Naučte je rozpoznávat a zvládat vlastní frustraci a hněv.
- naučte je zdravit, střídat se, dělit se, aniž by jim došly síly, děkovat a prosit, uznat chybu a omluvit se (nenuťte je), modelujte všechny tyto hodnoty, které jim vštěpujete.
- navažte s nimi emocionální kontakt – usmívejte se, objímejte je, líbejte, lechtejte, čtěte, tancujte, skákejte, hrajte si nebo se plazte.
Článek napsal psychiatr Dr. Luis Rojas Marcos
Autorem fotografie je Deborah Terapia Emocional